اداره مالی بین المللی(IFC) انکشاف اولین دستگاه تولید انرژی برق افغانستان را که توسط سکتور خصوصی تمویل می گردد، حمایت می کند

کابل، افغانستان، ۲۲ سپتامبر، ۲۰۱۶ – اداره مالی بین المللی (IFC)، یکی از اعضای گروپ بانک جهانی، از امضای توافقنامه  مقدماتی که چارچوب انکشاف و تعمیر دستگاه مستقل تولید انرژی برق مزار را ایجاد خواهد کرد استقبال مینماید.  توقع میرود که پروژه متذکره نقطه عطفی در اشتراک سکتور خصوصی در راستای  دریافت راه های حل برای نیازهای حیاتی انرژی افغانستان گردد.
آی ایف سی در ایجاد این توافقنامه که امروز در کابل  بین دولت افغانستان و غضنفرگروپ یکی از مجتمع های پیشرو خصوصی افغانستان امضاء گردید، نقش اساسی را بازی کرد. این توافقنامه شرایط را طرح کرد که به اساس آن با این گروپ قرارداد  می شود تا دستگاه ۵۰ میگاوات تولید انرژِی برق توسط گاز را در نزدیکی مزار شریف اعمار، تصاحب و به کار بیاندازد و برق آنرا طی ۲۰ سال اینده بالای د افغانستان برشنا شرکت، شرکت ملی برق کشور  به فروش برساند.
این پروژه اولین پروژه تولید انرژی برق افغانستان خواهد بود که توسط سکتور خصوصی تمویل، دیزاین، اعمار و به کار انداخته خواهد شد. در نظر است که  با عملی شدن این پروژه  در حدود  یک میلیون افغان از روشنی برق مستفید میشوند و نیروی تولید برق کشور را ۳۰ فیصد افزایش خواهد داد، که در حل مشکل شدید کمبود انرژی برق که در نتیجه سالیان متمادی درگیری و سرمایه گذاری اندک در ساختن زیربنأ بوجود آمده است، ممد واقع شود.
پروفیسور محمد قیومی مشاور ارشد در موارد انرژی رئیس جمهور اظهار داشت: " تهیه منابع انرژی باثبات و درازمدت برای انکشاف اقتصاد افغانستان مهم می باشد". " این پروژه یک گام مهم در راستای کوشش اعمار دستگاه های تولید برق خصوصی بوده که توانایی آنرا داشته باشد نیاز های رو به افزایش برق را مرتفع سازند".
این دستگاه همچنین اولین پروژه تولید انرژی برق خواهد بود که از گاز طبیعی که در داخل کشور تولید می گردد استفاده خواهد کرد و انتظار می رود تا این پروژه راه را برای همکاری بیشتر بین دولت و سکتور خصوصی باز کند تا زیربناهای اساسی انکشاف یابند و رشد اقتصادی کشور را تقویت دهد.
اسماعیل غضنفر رئیس عمومی غضنفر گروپ  اظهار فرمودند: " ما امیدواریم که این پروژه یک مثال خوب برای سرمایه گذاری خصوصی در سکتور انرژِی افغانستان باشد، این همچنین در ایجاد اعتماد سرمایه گذاران ممد خواهد بود تا سرمایه بیشتر خصوصی و مهارت های آنها را به منظور انکشاف افغانستان جذب کند".  
موید مخلوف رئيس بخش شرق میانه و افریقای شمالی  آداره مالی بین المللی (آی ایف سی) اظهار داشت: " در بسیاری از کشورهای  جنگ زده، دولت منابع را در دسترس ندارد تا پروژه های بزرگ زیربنایی را خود شان تکمیل نمایند، ولی سکتور خصوصی با استفاده از مهارت ها و کارشناسی مالی در تامین انرژی، بهبود حفظ الصحه و اعمار شبکه های ترانسپورتی کمک کرده میتوانند.  موافقتنامه امروز مرحله جدید برای ایجاد شرایط برای سرمایه گذاری در زیربنا کشور میباشد".
تلاش های آی ایف سی بخش از سعی وسیعتر بانک جهانی بوده که در انکشاف سکتور انرژی افغانستان ، با در نظرداشت کمبود برق که کشور با آن رو برو است و 80% برق خویش را سال قبل وارد نموده بود، کمک صورت گیرد. بطور اوسط یک افغان فقط 176 کیلوات فی ساعت برق را بطور سالانه استفاده می کند، که یکی از کمترین شماره جهانی و تقریبآ 40 % کشور های همسایه می باشد.
در باره آی ایف سی
اداره مالی بین المللی یکی از اعضای گروپ بانک جهانی بوده، که به مثابه یک نهاد بزرگ توسعوی تمرکز بیشتر روی سکتور خصوصی در بازارهای در حال انکشاف دارد. این نهاد با حدود 2,000 تشثبات خصوصی در سراسر جهان همکاری مینماید. ما تجارب و اندوخته های شش دهه مانرا به منظور ایجاد فرصت ها در محلات که نیاز بیشتر محسوس شود، عملی میسازیم.  تاکنون میزان سرمایه گذاری ما در کشور های رو به انکشاف قرین به 19 میلیارد دالر آمریکایی میباشد که در برگیرنده منابع پولی، تخصص وتجارب ما در راستای مساعدت به سکتور خصوصی؛ کاهش فقر گسترده و تشریک مساعی در راستای تحقق رفاه عامه میباشد.
متصل باشید:
www.facebook.com/IFCwbg
www.twitter.com/IFC_org
www.youtube.com/IFCvideocasts
www.ifc.org/SocialMediaIndex
www.instagram.com\ifc_org
در مورد گروه غضنفر
غضنفرگروپ یکی از مجمتع تجارتی تیل، گاز، بانکداری و بیمه، نشرات، تجارت، لوژستیک و ترانسپورت، ساختمان، معدنکاری و سکتور صعنتی پیش تاز افغانستان می باشد. برای معلومات بیشتر از  http://www.ghazanfargroup.com بازدید کنید.